Vaarinformatie
Maximum aantal passagiers: 6
Tarief per vaaruur: € 125,=
Tarief per wachtuur: € 85,=
Typering: Deze 87 jarige Dame heeft de schoonheid van een jonge vrouw slank stoer en met een goed hart (MAN motor).
Binnen zie je die schoonheid ook weer van die jaren ,in de stuurhut maar ook zeker in de salon. DE Waterkampioen van 1975 schreef over dit schip in een artikel: een Stoer jacht
Scheepsinformatie
KORTE GESCHIEDENIS VAN HET MOTORJACHT
Afmetingen: 17 x 3,90 x 1,80 mtr- Waterverplaatsing ca. 65 ton. Ca. kruiphoogten: 8,75 mtr; 4,90 mtr; 3,60 mtr; (3,40 mtr).
In 1930 in opdracht van Mr. Dr. van Stockurn van Akendam voor f 30.000,- onder klasse "Bureau Veritas" als zeegaand motorjachtgebouwd.
Werf:Gebr. W. en C. Stam, te Nieuw Lekkerland. Deze werf is in de oorlog geheel verwoest. Oorspronkelijke naam: 'WEERWOLF".
Oorspronkelijke motor: MWM 4 cilinders, luchtstartend, 72 pk, 500 omw/min, overbrengverhouding keerkoppeling 1:1.
Het schip wordt met bemanning gevaren. Er worden meerdere reizen over zee, naar verluidt zelfs naar de Middellandse Zee,gemaakt.
In 1940 wordt de ''WEERWOLF" door de Duitsers in beslag genomen. Het standaard buitenkompas op het achterdek wordt verwijderd en vervangen door geschut. De daarvoor noodzakelijke versterkingen zijn onderdeks nog aanwezig.
Het schip wordt als patrouille-vaartuig Ingezet op Ijselmeer en Waddenzee.
Aan het einde van de oorlog door de Duitsers in Rotterdam tot zinken gebracht. Reeds een dag later weer boven water gehaald.
Van 1947 tot 1963 steeds met een drie-koppige bemanning, in dienst van de Nederlandse overheid:
Rijkswaterstaat, naam: Visserij-inspectie,
Min. van Financiën (1960-1963),
"IJSSELMEER ". "V.l.1 ". "REMPLAÇANT'.
In 1956 wordt, wegens defect van de oude motor, in opdraçht van Rijkswaterstaat een nieuwe motor MAN 6 cil., elektrisch startend,80 pk, 1600 rpm, 1:2,4 Ingebouwd.
In 1983 weer als particulier jacht, onder de oorspronkelijke naam "WEERWOLF" in de vaart. In 1976 verkocht. De nieuwe eigenaar laat het woongedeelte (behalve de achterhut) ingrijpend restaureren en met hardhout intimmeren.
Tevens worden radar, autopilot, marifoon en centrale verwarming aangebracht.
Er worden meerdere reizen over zee naar Denemarken en Helgoland gemaakt. De naam blijft "WEERWOLF".
Onder de naam "KORMORAN" figureert het schip in de Engelse speelfilm "Het Raadsel van de Wadden".
In 1985 verkocht aan P.E. Scheer. De naam verandert in "KORMORAAN" (Aalscholver).
De hut in het achterschip wordt gerestaureerd en in dezelfde stijl als de rest van het schip, met hardhout ingetimmerd.
1986:Divers algemeen en technisch onderhoud.
Verouderde radar wordt vervangen. AP Decca navigator wordt geplaatst. Reis naar Denemarken en Helgoland.
1987: Divers algemeen en technisch onderhoud.
Reis via Belgische en Franse kust naar Ramsgate en Londen. Voor zover bakend is dit de eerste rels naar de andere zijde van deNoordzee.
Wegens vergaande slijtage van de (2e) motor en zijn hulpwerktuigen, wordt een nieuwe (3°) motor geplaatst. MAN 6 ci.l, elektrischstartend, 170 pk, 1500 rpm, 1:2. Tevens worden nieuwe tussenassen en een nieuwe schroefas met bijbehorende lagers gemonteerd.
In de daarop volgende jaren worden diverse verbeteringen zoals een professionele Robertsen stuurautomaat met hydraulischstuurwerk en een professionele Kabola verwarmingsketel aangebracht.
Hout en stäal worden régeJmatig gekrabd, geschuurd, ontroest en gelakt. Het schip wordt regelmatig gedokt voor inspectie enonderhoud van het onderwaterschlp.
De achteringang en de ingang naar de salon worden weer in originele (houten luik) staat gebracht.
Van juni 1991 tot mei 1992 wordt met drie personen aan boord gewoond.
Reizen worden opnieuw gemaakt naar Denemarken en Helgoland, voor de Neder1andse kust, over de grote rivieren, Zeeland,lJsélmeer en Waddenzee.
In 2010 ben ik de trotse eigenaar geworden heb het schip omgedoopt tot Cristina( heette toen Joery) en lig vornaamelijk in Mook en Nijmegen.Ik woon er op wat me uitstekent bevalt.Er word en werd ook zeker op de Nederlandse binnenwaterren gevaren.
De Christina is ingesçhreven bij de Stichting Behoud Historische Motorjachten.
Maximum aantal passagiers: 6
Tarief per vaaruur: € 125,=
Tarief per wachtuur: € 85,=
Typering: Deze 87 jarige Dame heeft de schoonheid van een jonge vrouw slank stoer en met een goed hart (MAN motor).
Binnen zie je die schoonheid ook weer van die jaren ,in de stuurhut maar ook zeker in de salon. DE Waterkampioen van 1975 schreef over dit schip in een artikel: een Stoer jacht
Scheepsinformatie
KORTE GESCHIEDENIS VAN HET MOTORJACHT
Afmetingen: 17 x 3,90 x 1,80 mtr- Waterverplaatsing ca. 65 ton. Ca. kruiphoogten: 8,75 mtr; 4,90 mtr; 3,60 mtr; (3,40 mtr).
In 1930 in opdracht van Mr. Dr. van Stockurn van Akendam voor f 30.000,- onder klasse "Bureau Veritas" als zeegaand motorjachtgebouwd.
Werf:Gebr. W. en C. Stam, te Nieuw Lekkerland. Deze werf is in de oorlog geheel verwoest. Oorspronkelijke naam: 'WEERWOLF".
Oorspronkelijke motor: MWM 4 cilinders, luchtstartend, 72 pk, 500 omw/min, overbrengverhouding keerkoppeling 1:1.
Het schip wordt met bemanning gevaren. Er worden meerdere reizen over zee, naar verluidt zelfs naar de Middellandse Zee,gemaakt.
In 1940 wordt de ''WEERWOLF" door de Duitsers in beslag genomen. Het standaard buitenkompas op het achterdek wordt verwijderd en vervangen door geschut. De daarvoor noodzakelijke versterkingen zijn onderdeks nog aanwezig.
Het schip wordt als patrouille-vaartuig Ingezet op Ijselmeer en Waddenzee.
Aan het einde van de oorlog door de Duitsers in Rotterdam tot zinken gebracht. Reeds een dag later weer boven water gehaald.
Van 1947 tot 1963 steeds met een drie-koppige bemanning, in dienst van de Nederlandse overheid:
Rijkswaterstaat, naam: Visserij-inspectie,
Min. van Financiën (1960-1963),
"IJSSELMEER ". "V.l.1 ". "REMPLAÇANT'.
In 1956 wordt, wegens defect van de oude motor, in opdraçht van Rijkswaterstaat een nieuwe motor MAN 6 cil., elektrisch startend,80 pk, 1600 rpm, 1:2,4 Ingebouwd.
In 1983 weer als particulier jacht, onder de oorspronkelijke naam "WEERWOLF" in de vaart. In 1976 verkocht. De nieuwe eigenaar laat het woongedeelte (behalve de achterhut) ingrijpend restaureren en met hardhout intimmeren.
Tevens worden radar, autopilot, marifoon en centrale verwarming aangebracht.
Er worden meerdere reizen over zee naar Denemarken en Helgoland gemaakt. De naam blijft "WEERWOLF".
Onder de naam "KORMORAN" figureert het schip in de Engelse speelfilm "Het Raadsel van de Wadden".
In 1985 verkocht aan P.E. Scheer. De naam verandert in "KORMORAAN" (Aalscholver).
De hut in het achterschip wordt gerestaureerd en in dezelfde stijl als de rest van het schip, met hardhout ingetimmerd.
1986:Divers algemeen en technisch onderhoud.
Verouderde radar wordt vervangen. AP Decca navigator wordt geplaatst. Reis naar Denemarken en Helgoland.
1987: Divers algemeen en technisch onderhoud.
Reis via Belgische en Franse kust naar Ramsgate en Londen. Voor zover bakend is dit de eerste rels naar de andere zijde van deNoordzee.
Wegens vergaande slijtage van de (2e) motor en zijn hulpwerktuigen, wordt een nieuwe (3°) motor geplaatst. MAN 6 ci.l, elektrischstartend, 170 pk, 1500 rpm, 1:2. Tevens worden nieuwe tussenassen en een nieuwe schroefas met bijbehorende lagers gemonteerd.
In de daarop volgende jaren worden diverse verbeteringen zoals een professionele Robertsen stuurautomaat met hydraulischstuurwerk en een professionele Kabola verwarmingsketel aangebracht.
Hout en stäal worden régeJmatig gekrabd, geschuurd, ontroest en gelakt. Het schip wordt regelmatig gedokt voor inspectie enonderhoud van het onderwaterschlp.
De achteringang en de ingang naar de salon worden weer in originele (houten luik) staat gebracht.
Van juni 1991 tot mei 1992 wordt met drie personen aan boord gewoond.
Reizen worden opnieuw gemaakt naar Denemarken en Helgoland, voor de Neder1andse kust, over de grote rivieren, Zeeland,lJsélmeer en Waddenzee.
In 2010 ben ik de trotse eigenaar geworden heb het schip omgedoopt tot Cristina( heette toen Joery) en lig vornaamelijk in Mook en Nijmegen.Ik woon er op wat me uitstekent bevalt.Er word en werd ook zeker op de Nederlandse binnenwaterren gevaren.
De Christina is ingesçhreven bij de Stichting Behoud Historische Motorjachten.